Friday 14 January 2011

BWR: Technical repair stop in Brasil for Barcelona World Race leader Virbac-Paprec 3


Virbac Paprec 3. Image copyright Yvan Zedda/Barcelona World Race.

by Barcelona World Race media

Barcelona World Race leaders Jean-Pierre Dick and Loïck Peyron are preparing to make a technical stop in Brasil to make a repair to their main sheet track on Virbac-Paprec 3.

A length of around 2.50 metres of the track is reported to have been lifted away from the deck.

Virbac-Paprec 3 is sailing presently off the coast of Brasil in SE’ly winds of 15 knots under full main and Solent headsail.


Virbac Paprec 3. Image copyright Yvan Zedda/Barcelona World Race.

The duo lead the race by approximately 50 miles from Foncia, Michel Desjoyeaux and Francois Gabart, who are also preparing for a stop in or near Récife, arriving between Friday night and Saturday.

Dick and co-skipper Loïck Peyron have made the decision to head for Récife, Brasil which is 434 miles to their SW, to repair this vital control. The duo are expecting to arrive in the Brasilian port in around 48 hours (Saturday) where their technical team will be waiting for them.

Jean-Pierre Dick (FRA), winner of the first edition of the Barcelona World Race contacted by phone said:
“I was outside when it happened. Loïck was sleeping. The mainsail track came away for 2.5 m. We can’t really trim the mainsail. It happened in the conditions which were bizarrely benign. There was a little choppy, 14-15 knots, nothing exceptional. It was an otherwise nondescript afternoon. There was not even great pressure on the track, we were under full mainsail and Solent. I don’t really know exactly what happened. We will head for Récife to repair it. It is better to have it happen, than in the South!”

In French:

Jean-Pierre Dick et Loïck Peyron ont indiqué à leur équipe à terre et au PC Course de la Barcelona World Race qu’ils se détournaient ce jeudi après-midi vers Recife suite à une avarie du rail de grand-voile : la pièce d’accastillage s’est arrachée sur environ 2,50 mètres.


Virbac Paprec 3. Image copyright Yvan Zedda/Barcelona World Race.

Virbac-Paprec 3, actuel leader de la Barcelona World Race,était alors à environ 434 milles (804 kms) de Recife et naviguait en cette fin d’après-midi dans un vent de 15 nœuds sous grand-voile haute et solent. Le duo devrait mettre deux petites journées pour atteindre les côtes brésiliennes où l’attendra son équipe technique avec les pièces de rechange.

« J’étais dehors quand cela s’est passé, Loïck dormait. Le rail de grand-voile s’est arraché du pont sur 2m50. Nous ne pouvons donc plus régler notre grand voile. C’est arrivé dans des conditions bizarrement assez clémentes, il y avait un petit clapot, 14-15 nœuds de vent, rien d’exceptionnel. C’était une après-midi très anodine. Il n’y avait pas énormément de pression sur le rail, on était sous grand voile haute et solent. On ne sait pas exactement ce qui s’est passé. On se dirige vers Recife pour réparer. Il vaut mieux que cela arrive ici que dans le grand Sud ! » indiquait Jean-Pierre Dick par radio.

Au moment de leur avarie, Jean-Pierre Dick et Loïck Peyron menaient la course, 50 miles devant Foncia de Michel Desjoyeaux et François Gabart, qui font également actuellement route vers Recife pour un arrêt technique.

Barcelona World Race