Monday 17 January 2011

BWR: The Race Against the Clock on Land




Damage to the bow of Foncia. Image copyright Michel Desjoyeaux/Foncia.

by Team Foncia media

Michel Desjoyeaux and François Gabart arrived in the commercial port of Recife (Brazil) at 00:30 (local time). The two sailors were towed into port and greeted by FONCIA’s shore crew, who are now racing against the clock to repair the boat’s sacrificial bow. The aim is for the sailing team to get on their way again as fast as possible, so as to take up where they left off in the Barcelona World Race. It’s an aim they share with the former leader of the fleet, Virbac-Paprec 3, she too performing a pit stop in Recife after her mainsail track pulled out of the deck!

In sailing, as with any mechanical sport, breakage is unfortunately part and parcel of competition. As far as this element goes, this isn’t the first hitch for Michel Desjoyeaux if we cast our minds back to his return to port in the last Vendée Globe. In short, a technical stopover doesn’t rule participants out of the competition, provided that it is short and well-managed.

On location since Tuesday, FONCIA’s team (5 people) have marked out the area and have lined up the tooling to enable them to effect repairs to the crash box (effectively the boat’s bumper) as quickly as possible. The operation will take place under the cover of darkness beneath some spotlights (Recife is 3 hours behind the UK). Two cranes will enable the boat to be lifted out and notably ensure that the bow is raised above the quay so as the technicians can carry out their work on terra firma.

One repair, 2 possibilities

From then on, two options are possible, depending on the state of the slab of foam which forms the ‘body’ of the crash box. If the latter is damaged, it will be removed and fully replaced by a new section manufactured last week in Port La Forêt, before being covered in carbon material. If it is unscathed, it will simply be dried out and then laminated on. Naturally this second solution is a lot faster than the first. The atmospheric conditions should greatly facilitate the work of the laminators: the weather on site is good with virtually no wind.

For their part, Michel and François will keep an eye on the race and the weather so as they can anticipate getting back down to business in the South Atlantic in a few hours’ time.

During their absence and that of Virbac-Paprec 3, the Spaniards on Estrella Damm have logically taken control of the fleet...

La course à terre a commencé


Position of the crash box on Foncia. Image copyright Yvan Zedda/Foncia.

Michel Desjoyeaux et François Gabart sont arrivés dans le port de commerce de Recife (Brésil) cette nuit à 00:30 (heure française). Les deux marins ont été remorqués et accueillis par l’équipe technique de FONCIA qui entame désormais une course contre la montre pour réparer la crash box du bateau. L’objectif est de repartir le plus vite possible pour reprendre le fil de la Barcelona World Race. Un objectif qu’ils ont en commun avec l’ancien leader Virbac-Paprec 3, lui aussi stoppé à Recife pour cause de rail de chariot de grand-voile arraché !

En voile, comme dans tous les sports mécaniques, la casse fait malheureusement partie de la compétition. A ce chapitre, Michel Desjoyeaux n’en est pas à son premier contretemps et l’on songe volontiers à son retour au stand dans le dernier Vendée Globe. Autrement dit, l’escale technique n’est pas rédhibitoire, à condition qu’elle soit courte et bien menée.

Sur place depuis mardi dernier, l’équipe de FONCIA (5 personnes) a repéré les lieux et prévu l’outillage pour pouvoir réparer la crash box (véritable pare-choc du bateau) le plus rapidement possible. L’opération va donc en partie se dérouler de nuit sous les projecteurs (4 heures de décalage avec le Brésil). Les deux grues ont permis de lever le monocoque et notamment de soulever l’étrave au dessus du quai afin que les techniciens puissent intervenir sur la terre ferme.

Une réparation, 2 possibilités

Deux options sont possibles, selon l’état du pain de mousse qui constitue le « corps » de la crash box. Si celui-ci est endommagé, il sera enlevé et remplacé intégralement par une nouvelle pièce fabriquée la semaine dernière à Port La Forêt avant d’être stratifié avec des tissus en carbone. S’il est indemne, il sera juste asséché puis stratifié. Cette deuxième solution, on l’imagine, est bien plus rapide que la première. Les conditions atmosphériques devraient grandement faciliter le travail des stratifieurs : la météo est bonne sur site et le vent quasi nul.

De leur côté, Michel et François gardent un œil sur la course et sur la météo afin d’anticiper leur retour aux affaires en atlantique sud d’ici quelques heures.

Pendant leur absence et celle de Virbac-Paprec 3, les Espagnols d’Estrella Damm ont logiquement pris le commandement de la flotte...

Team Foncia
Barcelona World Race