Wednesday, 9 February 2011

TJV: The Maxi Banque Populaire V’s crew attempts a repair on its daggerboar​d


Broken daggerboard on Banque Populaire V. Image copyright BPCE.

by Virginie Bouchet

After running into an ‘unidentified floating object’ overnight from Wednesday to Thursday, Pascal Bidegorry and his men had to head North for a while, in order to reach better sea and wind conditions to lift the daggerboard out of its case and evaluate the extent of the damage. The operation, which took about three hours, showed that the impact tore 2m20 of the submerged part and confirmed the disappearance of the crashbox. Brought back on deck, the daggerboard currently takes full attention from the Maxi Banque Populaire V crew, which is doing everything possible with the means available on board to get back to normal racing on this Jules Verne Trophy.

Pascal Bidegorry came back on the operation on the phone this morning: "At night, we arrived in an area allowing us to lift the daggerboard without too much difficulty. The handling took us nearly three hours during which we lied off. Emmanuel Le Borgne took the “benefit” of it to dive under the Maxi Banque Populaire V to assess possible damage onto the rudder blades and hull bottoms. There is nothing serious on those matters. Once the dagg on the deck, we found out that there is a missing piece of roughly 2m20. The shock was so intense that it broke the structural bar of the dagg. We are currently trying to cut out the end of it, which is reduced to shreds. However the mission is not that simple at all with the few tools we have. We are using a hacksaw and a drill. Once cut, we will study the possibility to stratify it. Our objective is to shut the lower part of it to make it waterproof. Otherwise, it would continue to delaminate with speed.”

A lot of work is expected for the next 24 hours, during which the Maxi Banque Populaire V will have to sail at a reduced pace.

"We are sailing under Solent with 6 knots of wind, and what is sure is that all this does not help us gaining time! We hope we will able to lift the gennaker fast enough but for now we need it to steady the dagg. We will do everything to succeed in this approach. We will move forward, hour by hour, trying to relaunch this Maxi Banque Populaire V history in this Jules Verne Trophy. We will make the appropriate decision once we have tried everything to resume on our progress around the world with normal navigation and safety conditions. But for now, we carry on and facing the events, I tell myself that I am very fortunate to sail with a highly united crew who do not hesitate to roll up its sleeves in adversity! ".

So these are difficult times that lie ahead for Pascal Bidégorry and his men who nevertheless keep their full determination to continue this wonderful story. Activity looks intense at sea, but in this thirteenth day of racing, the Maxi Banque Populaire V still leads by 195 miles on the timetable. The race against time continues.

The record in figures

Record to beat


To become holder of the Jules Verne record, the Maxi Banque Populaire V has to be back no later than the 11th March 2011 at 7 pm 55 minutes 37 seconds (Paris time).

Reference time

Groupama 3 (Franck Cammas): 48d 7h 44min 52s

Lead / Delay at 3:00pm

156.1 miles ahead of the reference time

In French:

Après avoir heurté un OFNI dans la nuit de mercredi à jeudi, Pascal Bidégorry et ses hommes ont mis du Nord dans leur route afin de trouver des conditions de vent et de mer leur permettant de sortir la dérive de son puits afin d'évaluer l'étendue des dégâts. L'opération qui a pris environ trois heures a révélé que le choc a arraché 2m20 de la pièce immergée et confirmé la disparition de la crash-box. Ramenée sur le pont, la dérive est actuellement l'objet de toutes les attentions de l'équipage du Maxi Banque Populaire V qui met en œuvre tous les moyens dont il dispose à bord pour tenter de reprendre une marche normale sur ce Trophée Jules Verne.

Joint au téléphone en fin de matinée, Pascal Bidégorry revenait sur l'opération :
"Nous sommes arrivés dans la nuit sur une zone nous permettant de sortir la dérive sans trop de difficultés. La manipulation nous a pris près de trois heures pendant lesquelles nous nous sommes mis à la cape. Emmanuel Le Borgne en a "profité" pour plonger sous le Maxi Banque Populaire V afin d'évaluer d'éventuels dégâts sur les safrans et les fonds de coque. Sur ce point il n'y a rien de grave. Une fois la dérive sur le pont, nous avons constaté qu'il en manquait un morceau d'environ 2m20.

Le choc a été tellement intense qu'il a carrément cassé le barreau structurel de la dérive. Actuellement, nous essayons de couper l'extrémité réduite en charpie mais avec les outils dont nous disposons, la chose n'est pas simple du tout. Nous y allons à la scie à métaux et à la perceuse. Une fois coupée, nous étudierons la possibilité de faire une stratification. Notre objectif est de fermer la partie basse de la dérive afin de la rendre étanche. Sans cela, avec la vitesse, elle continuerait à se délaminer".

Un gros travail en perspective qui devrait a priori prendre 24 heures pendant lesquelles le Maxi Banque Populaire sera contraint à une marche réduite.

"Nous naviguons sous solent avec 6 nœuds de vent et ce qui est sûr c'est que tout ça ne nous fait pas gagner de temps ! Nous espérons pouvoir mettre le gennaker assez vite mais pour le moment nous en avons besoin pour caler la dérive. Nous ferons tout pour aller au bout de notre démarche. Nous allons avancer heure par heure pour essayer de relancer de manière constructive l'histoire du Maxi Banque Populaire V avec le Trophée Jules Verne. Nous prendrons la décision qui s'imposera une fois que nous aurons tout tenté pour reprendre notre progression autour du monde dans des conditions normales de navigation et de sécurité. Mais pour le moment, nous continuons et face aux évènements, je me dis que j'ai vraiment beaucoup de chance de naviguer avec une équipe très solidaire, qui n'hésite pas à se remonter les manches dans l'adversité !".

Ce sont donc des heures difficiles qui se profilent pour Pascal Bidégorry et ses hommes qui gardent toutefois toute la détermination qu'on leur connait pour poursuivre leur belle histoire. En mer, l'activité s'annonce intense, alors qu'en ce treizième jour de course, le Maxi Banque Populaire V dispose toujours de 195 milles d'avance sur le tableau de marche. La course contre le temps continue.

Le record en chiffres

Record à battre


Pour devenir nouveau détenteur du record, le Maxi Banque Populaire V devra être de retour au plus tard le 11 mars 2011 à 19 heures 55 minutes 37 secondes (heure de Paris).

Temps de référence

Groupama 3 (Franck Cammas) : 48j 7h 44min 52s

Avance/Retard à 14h00

195 milles d'avance par rapport au temps de référence

Banque Populaire V