M34 fleet at Spi Ouest 2014. Image copyright Yvan Zedda
by Vincent Borde
At
times the Baie de Quiberon is reminiscent of a return to the capital
on a Sunday evening with a series of traffic jams at the St Arnoult
toll. For the M34s, this Easter Sunday was a striking example of this
yet Groupama 34 still managed to consolidate her position at the top
of the leaderboard in an 8 to 14-knot north-westerly wind.
With
three races contested today, which saw Groupama secure a 2nd, 3rd and
2nd place, while its direct rival Courrier Dunkerque won two races
before going on to finish 4th in the last, skipper Fabien Henry only
dropped one point in relation to the six-point lead he boasted in the
overall ranking yesterday.
In these conditions, it's difficult to know which strategy to adopt given that there aren't likely to be more than two races run on Monday and Groupama 34 has never scored lower than 3rd place... For Tanguy Cariou, tactician aboard Groupama 34, it's evident: "We need to gain the upper hand and above all not worry too much about what decisions Daniel Souben makes as there is so much traffic on the water that you have to improvise. As such we're going to continue to race as we have since the start of the Spi, in our own unique style".
It's a strategy that has paid off thus far so why change it when you've got the speed and you're putting in some solid tacks? "If there's one phase we can improve on then it's the start," concludes Tanguy Cariou, a little frustrated by his third day at the Spi Ouest. This frustration is sure to be thwarted by a few chocolate eggs and why not a few oysters in white wine, which is the traditional prize for the winner of each category...
M34 ranking after the first 10 races minus the worst score:
1/ Groupama 34 with 18 points
2/ Courrier Dunkerque with 23 points
3/ Omansail with 32 points
4/ Bretagne Crédit Mutuel with 44 points
5/ Vox Sea with 58 points
In French:
Parfois,
la baie de Quiberon ressemble à un retour vers la capitale un
dimanche soir avec quelques bouchons au péage de St Arnoult. Pour
les M34, ce dimanche Pascal en fut un exemple saisissant qui permit
cependant à Groupama 34 de conforter son leadership dans un vent de
secteur nord-ouest de 8 à 14 noeuds.
Avec
trois manches disputées et des places de 2,3 et 2 quand son
poursuivant direct, Courrier Dunkerque, en remportait deux avant de
terminer quatrième dans la dernière, l'équipage de Fabien Henry ne
concède qu'un petit point d'avance sur les six qu'il possédait au
classement général.
Dans ces conditions, quelle stratégie adopter alors qu'il ne devrait pas y avoir plus de deux manches courues lundi et que Groupama 34 n'a jamais terminé au-delà de la troisième place ? Pour Tanguy Cariou, tacticien de Groupama 34, c'est clair : « On doit prendre l'ascendant, ne surtout pas trop se préoccuper des choix de Daniel Souben car le trafic est tel sur l'eau qu'il faut parfois improviser. On va donc continuer à régater comme on le fait depuis le début du Spi, à notre main ».
Une stratégie payante jusque-là. Alors, pourquoi changer quand on a la vitesse et que l'on tire les bons bords ? « Si, il y a quand même une phase que l'on peut améliorer, ce sont les départs » conclut un Tanguy Cariou un peu frustré par sa troisième journée de Spi. Une frustration qui sera certainement contrecarrée par quelques oeufs en chocolat et pourquoi pas son poids en huîtres et en vin blanc, traditionnels lots réservé au vainqueur de chaque catégorie.
Classement des M34 à l'issue des 10 premières manches moins la plus mauvaise :
1/ Groupama 34 avec 18 points
2/ Courrier Dunkerque avec 23 points
3/ Omansail avec 32 points
4/ Bretagne Crédit Mutuel avec 44 points
5/ Vox Sea avec 58 points