Tuesday 8 March 2011

BWR: Keel Problems on Board Groupe Bel


Groupe Bel. Image copyright Gilles Martin-Raget/Groupe Bel.

by Barcelona World Race media

At 1640hrs UTC Monday evening Kito de Pavant and Seb Audigane warned their technical team that they were concerned about an unusual noise from the keel of their IMOCA Open 60 Groupe Bel.

Their initial examination revealed abnormal movement in the head of the keel, but further diagnosis was impossible under the present weather and sea conditions, 25 knots of NW’ly wind and big following seas.

Groupe Bel was approximately 280 miles west of Cape Horn at 2100hrs UTC with the crew remaining on course and focused on the getting out of the Pacific, carefully monitoring the evolution of the weather and sea conditions.

Race Direction of the Barcelona World Race watch the progress of Groupe Bel and have been in regular contact with the French duo, and they have alerted the MRCC Chile as a security precaution.

Fully ballasted with two reefs in the main and the small ORC headsail, Groupe Bel progresses towards Cape Horn which they are expected in around 24 hours time. The duo will carry out a more detailed evaluation of the problem when they are in the lee of the land, in flatter water.

Groupe Bel lies in fifth position in the Barcelona World Race after 66 days since leaving Barcelona. The two co-skippers have significantly reduced their speed to preserve the safety of the boat and themselves.

“To make a round the world race under sail is not an exercise to be taken lightly.” They said before leaving, and their parting words remain true today.

In French:

Avarie de Quille à Bord de Groupe Bel


Groupe Bel. Image copyright Gilles Martin-Raget/Groupe Bel.

A 17h40, heure française ce lundi, Kito de Pavant et Sébastien Audigane ont prévenu leur équipe technique d’un bruit inhabituel provenant de la quille du monocoque Groupe Bel.

Le premier examen a permis de déceler un jeu anormal de la tête de quille mais un diagnostic complet est difficile à réaliser dans les conditions de navigation actuelles, avec 25 nœuds de vent de Nord-Ouest et près de cinq mètres de vagues. En approche du Cap Horn, encore distant de 280 milles à 22 heures (HF) lundi soir, l’équipage poursuit sa route vers la sortie du Pacifique, dans l’axe du vent et de la mer.

La direction de course de la Barcelona World Race suit de près la position de Groupe Bel et a également prévenu le MRCC (Maritime Rescue Co-ordination Centres) du Chili par mesure de sécurité.

Ballasté, avec deux ris dans la grand voile et sous ORC (la plus petite voile d’avant), Groupe Bel progresse avec la quille maintenue dans l’axe du bateau à une vitesse de 12 à 15 nœuds en direction du Cap Horn qu’il devrait atteindre d’ici 24 heures. Cette avarie amènera ensuite l'équipage à se placer à l'abri des côtes pour effectuer une évaluation précise de la situation.

En 5ème position au dernier pointage, après 66 jours de mer depuis leur départ de Barcelone, Kito et Seb passent des heures particulièrement difficiles et ont significativement réduit l'allure pour préserver leur sécurité et celle de leur bateau.

Barcelona World Race