Friday, 17 September 2010

Groupama Race: La Réunion Hopes to Win on Handicap




Left to right: Christophe Gallien, Philippe Mazard and Philippe Galais - the team from La Réunion. Image copyright Groupama Race CNC.

by Florence Dhie (in translation by SailRaceWin)

"It will be long, the rounding of New Caledonia takes five times as long as that of La Réunion."

Fourth in the last Tour de France à la Voile, with a stage victory between Dieppe/Pleneuf - Val andre (200 miles), the sailors of the Team La Réunion Pacifique Lagon Voyages are little used to long distance sailing, but perhaps extra-motivated. For Christophe Gallien "the hardest thing will be the watch management, tiredness and sleep."

A light handicap does not preclude them from aiming to win on corrected time. For the skipper, François Martin, "the boat – a Young 11 – and crew are well prepared and hyper. The new wardrobe (the sails!) are very good. The boat is at the top".

"We aim to win"

The objective of this crew of 8 people, of which 5 are Réunionnais, is thus very clear: "One aim for victory on corrected time, it is clear. As for the real time, that would create gossip! But you can be sure that we will give it our all" confides Christophe Gallien.

And this objective is realistic, the owner of the boat, Philippe Mazard, is a noted face in sailing in New Caledonia, who has prepared his boat with his serious intent. His list of awards is already long. In 2009 for example, the boat was Champion of New Caledonia cruisers, 1st in the Nouméa Ile des Pins, 1st Nouméa-Vanuatu, 1st in the annual regatta in actual time, ... And for this race they have been shopping. They have equipped themselves with new sails, not the biggest, or the quickest ones: "They are smaller than our competitors", allowing them to take advantage of a very favourable handicap... On the three other Young 11s engaged in the race, all will have to give time to Team La Réunion Pacifique Lagon Voyages.

Yesterday, a skipper of one of these boats even declared: "You will see, the winner in corrected time will be them".

Corrected time?

The classification in actual time determines which is the quickest boat: the 1st one to have crossed the finishing line. The victory in corrected time indicates the better sailors. The competitors are classified according to a formula: real time x coefficient modifying this (calculated according to the handicap).

This time handicap (x seconds/thousand nautical miles) is affected by the characteristics of every boat (size, year, equipment, sails. ..). The classification on corrected time therefore rewards the crew that, in proportion to their equipment, went the most quickly. [Note from SailRaceWin: It is also determined by the conditions encountered en route, as different yachts are favoured by different, for example, wind angles to produce better/not so good boatspeed.]

In French:

« Ça va être long, le Tour de Nouvelle-Calédonie c'est 5 fois celui de la Réunion ».

Quatrième du dernier Tour de France à la Voile, après une victoire étape entre Dieppe/Pleneuf –Val-André (200 miles), les marins du Team La Réunion Pacifique Lagon Voyages, sont peu habitués aux longues traversées mais pourtant ultra-motivés. Pour Christophe Gallien « le plus dur sera la gestion des quarts, de la fatigue et du sommeil ».

Un léger handicap qui ne les empêche pas de viser la gagne en temps compensé. Pour le skipper, François Martin, « le bateau – un Young 11 – et la carène sont hyper bien préparés. La nouvelle garde robe ( les voiles !) est très bien travaillée. Le bateau est au top ».

« On vise la gagne »

L'objectif de cet équipage de 8 personnes, dont 5 Réunionnais, est ainsi très limpide: « on vise la victoire en compensé, c'est clair. Quant au temps réel, cela ferait jaser. Mais soyez-en sûr on va tout donner » confie Christophe Gallien.

Et cet objectif est réaliste, le propriétaire du bateau, Philippe Mazard, est une figure de la voile en Nouvelle-Calédonie, qui a préparé son bateau avec son sérieux habituel. Son palmarès est d'ailleurs élogieux. En 2009 par exemple, il est Champion de Nouvelle-Calédonie croiseurs, 1er de la Nouméa Ile des Pins, 1er de la Nouméa-Vanuatu, 1er au challenge annuel en temps réel,... Et pour cette course il a fait des achats. Il s'est équipé de nouvelles voiles, pas les plus grandes, ni les plus rapides : « Elles sont plus petites que nos concurrents », lui permettant de profiter d'un handicap très favorable... Sur les trois autres Young 11 engagés en course, tous devront du temps à Team La Réunion Pacifique Lagon Voyages.

Hier, un skipper d'un de ces bateaux déclarait même: « tu vas voir, le vainqueur en temps compensé, ce sera eux » .

Temps compensé ?

Le classement en temps réel sacre la bateau le plus rapide : le 1er a avoir passé la ligne d'arrivée. La victoire en temps compensé sacre les meilleurs marins. Les concurrents sont classés en fonction de la formule : temps réel x coefficient modificateur (calculé en fonction du handicap).

Cet handicap de temps ( x secondes/milles marins) est affecté a chaque bateau en fonction de ses caractéristiques ( taille, année, équipement, voiles...). Le classement en temps compensé récompense donc l'équipage qui proportionnellement à son équipement, est allé le plus vite.

Groupama New Caledonia Race