Saturday, 16 October 2010

La Route du Rhum - La Banque Postale: Great Gathering of Multi 50s




Prince de Bretagne / Lionel Lemonchois, © AFP

by Régis Lerat (in translation by SailRaceWin)

They are avid, enlightened, hardened skippers or legendary sailors and all have in common the same passion for multihulls. On October 31 next, they will be twelve solo sailors all wanting to register their names in the list of awards of La Route du Rhum - La Banque Postale 2010 in the open category and full of promise: the Class Multi 50.

They remained in the shadow of the longer established 60 footers for a long time, but the Multi 50 devotees have, in recent years, shown the status of a class climbing up in the multihull offshore racing community, and becoming emancipated of their inheritance. With strict rules, designed above all to negotiate the best compromise between performance and limitation of the costs of construction, this association seduces more and more skippers and boat owners who find therein the answer to their cravings for oceanic challenges. A true laboratory of ideas, this series, in which the dynamism does not stop asserting itself, attracts, equally, the most inspring naval architects of the moment; of Guillaume Verdier at the office of VPLP, while going through Nigel Irens and Benoît Cabaret, none of the more highly regarded naval architects of the moment has not been involved. With three brand new multis put in the water in 2009 - Crepes Whaou!, Actual, Prince of Brittany - the class of the "small" multihulls should not be embarassed by its performances between St Malo and Pointe à Pitre.

Twelve sailors but just one victory

Concentrated by technology and pointed expressions of the imagination, the Multi 50s fix the same eclecticism in their conception as in their steering. From every point of view, it is Lionel Lemonchois himself who should be the man to beat. In the 60 foot class, four years ago, the Norman made a big entrance, with talent and humility, in the history of La Route du Rhum - La Banque Postale. This year, it is at the helm of the one of these new generation trimarans that he will come to defend his title and defy the big insatiable man of the series, Franck-Yves Escoffier. A long time shy of competition, the Malouin, triple winner of the class, can today rejoice at having opposed to his all new Crepes Whaou! an opponent of his measure. For this, it is necessary to be able to count on the combativeness of Yves Le Blévec who has a significant revenge to take on the Atlantic after his premature abandonment on the last Transat Jacques Vabre, the first offshore race of his trimaran Actual. To these three favourites, let's add the confirmed ocean racers who are Lalou Roucayrol or Erwan Le Roux and the informed amateurs who are Loïck Fequet, Philippe Laperche, Erik Nigon, Anne Caseneuve, and John-François Lilti the only competitor in a catamaran, Hervé de Carlan or Gilles Buekenhout, signed up in the famous Nootka which made the La Route du Rhum legendary. Twelve sailors for one crown and one highly coveted victory.

In French:


Fenêtrea- Cardinal Erwan Le Roux, © AFP

Ils sont amateurs éclairés, skippers aguerris ou marins de légende et tous ont en commun une même passion pour les multicoques. Le 31 octobre prochain, ils seront douze solitaires à vouloir inscrire leur nom au palmarès de la Route du Rhum - La Banque Postale 2010 dans une catégorie ouverte et pleine de promesses : la Classe Multi 50.

Longtemps restés dans l'ombre de leurs aînés de 60 pieds, les Multi 50 affichent depuis ces dernières années leur statut de classe montante de la course au large en multicoque, s'émancipant de leur héritage. Avec des règles strictes destinées avant tout à ménager le meilleur compromis entre performance et limitation des coûts de construction, cette association séduit de plus en plus de skippers et d'armateurs qui y trouvent la concrétisation de leurs envies de défis océaniques. Véritable laboratoire d'idées, cette série dont le dynamisme ne cesse de s'affirmer attire également les architectes les plus inspirés du moment ; de Guillaume Verdier au cabinet VPLP, en passant par Nigel Irens et Benoît Cabaret, aucun des orfèvres les plus en vue du moment ne manque à l'appel. Avec trois bolides flambant neufs mis à l'eau en 2009 - Crêpes Whaou!, Actual, Prince de Bretagne - la catégorie des "petits" multicoques ne devraient pas avoir à rougir de ses performances entre Saint-Malo et Pointe à Pitre.

Douze marins pour une victoire

Concentrés de technologie et expression des imaginations les plus pointues, les Multi 50 affichent le même éclectisme dans leur conception que dans leur pilotage. A tout seigneur, tout honneur, c'est Lionel Lemonchois lui-même qui devrait se voir attribuer le ciré d'homme à battre. En 60 pieds il y a quatre ans, le Normand avait frappé un grand coup, entrant avec talent et humilité dans l'histoire de La Route du Rhum - La Banque Postale. Cette année, c'est à la barre de l'un de ces trimarans nouvelle génération qu'il viendra défendre son titre et défier l'insatiable gros bras de la série, Franck-Yves Escoffier. Longtemps privé de concurrence, le Malouin, triple vainqueur de la catégorie, peut aujourd'hui se réjouir d'avoir face à son tout nouveau Crêpes Whaou! un répondant à sa mesure. Pour ce faire il pourra compter sur la combativité d'Yves Le Blévec qui aura forcément une revanche à prendre sur l'Atlantique après son abandon prématuré sur la dernière Transat Jacques Vabre, première course au large de son trimaran Actual. A ces trois favoris, ajoutons les coureurs d'océans confirmés que sont Lalou Roucayrol ou Erwan Le Roux et les amateurs avisés que sont Loïck Fequet, Philippe Laperche, Erik Nigon, Anne Caseneuve, Jean-François Lilti seul concurrent engagé sur un catamaran, Hervé de Carlan ou encore Gilles Buekenhout, en lice sur le célèbre Nootka qui a fait la légende de La Route du Rhum. Douze marins pour un sacre et une victoire plus que convoitée.

La Route du Rhum - La Banque Postale