Thursday, 14 October 2010

WOW Cap Istanbul: The Longest Day



So far the WOW Cap Istanbul fleet haven't had a bad run with the infamous windless weather of the Mediterranean. They passed the Aegian pretty fast as well. But Marmara is different... The Marmara sea welcomed the sailors with a much displeasing chaos. The ranking was once again turned upside down. A light breeze coming from no discernible direction embittered the racers. Like this wasn't enough, the rain was ceaseless

Jusque là, les concurrents de la WOW Cap Istanbul avaient été plutôt épargnés par cette spécialité méditerranéenne, la pétole. Pour cette dernière étape, la mer de Marmara a concocté un condensé de tout ce que les navigateurs solitaires détestent : du tout petit temps, une instabilité de l'air qui redistribue les cartes en permanence et une invitée envahissante, la pluie


Skipper Macif 2010 in the lead. Image copyright Jacques Vapillon/www.jacquesvapillon.com

by Marie Le Berrigaud-Perochon

They still have 60 miles to go before Istanbul, meaning they only managed to make 50-mile headway so far.

In fact the final leg that started in Gelibolu began very competitively, with a good breeze and strong tramolas in parallel to the shoreline. But the wind died down so completely that it was impossible to watch out for other racers or the course. Moreover none of them even knew where they were going. Whoever detected a little breeze somewhere made an attack in that direction. Basically everything seemed upto luck.

Since the beginning of the leg, staying close to the shore proved to be more advantageous. The ones that were sailing by the shoreline advanced more, no matter how slowly. François Gabart (Skipper Macif 2010) is leading the fleet and seems happy to be doing so. No doubt, coming fourth in the Didim-Bozcaada leg didn't feel very good. Now he leads 3 miles ahead the rest of the fleet who are still struggling with windlessness.

Everything changed by morning

Gildas Morvan (Cercle Vert) who gained the leading position in the general ranking after his victory in the Bozcaada leg, is now far behind him. Just like Fabien Delahaye (Port de Caen Ouistreham) and Francisco Lobato (Roff Tempo Team) are. Whereas Gildas Morvan was still in the lead throughout the night, by sunrise everything had changed.

Isabelle Joschke (Synergie) and Louis-Maurice Tannyères (ST Ericsson)in François Gabart's trail have made the right decision to keep close to the shore. This threesome are advancing fast . We are left to wonder if they will become candidates for the podium.

The situation resembles a Hitchcock movie. The script of WOW Cap Istanbul turned into a horror movie the end of which is impossible to tell until the very last moment. The last 50 miles of the race will be immensely tense.

In French:

Soixante milles les séparent encore d'Istanbul. Cette étape entamée de belle manière par une bataille de virement de bord des plus classiques, le long de la côte nord de la mer de Marmara, s'est transformée en une sorte de grande loterie où plus personne ne maitrise vraiment sa trajectoire, ni celle de ses concurrents. Pour l'heure, ce sont les coureurs qui ont joué l'option à terre qui s'en sortent le mieux, François Gabart (Skipper Macif 2010) en tête. Malheureux sur l'étape entre Didim et Bozcaada, le troisième du classement provisoire de l'épreuve est en position de reprendre la tête de course, puisque il possède, pour l'heure, plus de trois milles d'avance sur un peloton englué dans les calmes, au sein duquel on trouve Gildas Morvan (Cercle Vert) et Fabien Delahaye (Port de Caen Ouistreham). Francisco Lobato (Roff Tempo Team) qui menait la danse hier au soir, s'inquiétait la nuit dernière de sa position de leader provisoire, considérant que jusque là, cela ne lui avait pas particulièrement réussi. A soixante milles de l'arrivée, il est maintenant en position de chasseur.

Aux basques de François Gabart, deux concurrents tirent les marrons du feu de leur option le long de la côte, Isabelle Joschke (Synergie) et Louis-Maurice Tannyères (ST Ericsson). Ce trio continue d'avancer à bonne allure et est en passe de réussir une excellente opération. Assistera-t-on donc à une nouvelle passation de pouvoir ? Le scénariste de cette WOW Cap Istanbul semble, en tous les cas, suffisamment retors pour offrir encore quelques rebondissements d'envergure. Compte tenu de la situation sur le plan d'eau, les soixante derniers milles devraient se dérouler sous haute tension. Alfred Hitchcock n'est pas mort.

WOW Cap Istanbul