Thursday, 7 October 2010

La Route du Rhum - La Banque Postale: Ultimate Class - the Return of the Giants!



by Régis Lerat (in translation by SailRaceWin)

The return of the maxi-multihulls, nicknamed the Giants, brings at the same time both curiosity and excitement to this ninth edition of la Route du Rhum - la Banque Postale. An exceptional entry list, which, quite simply, reunites the fastest boats on the planet...

They are sized for withstanding the Roaring Forties, encountering Cape Horn, and travelling around the world in record times. These dream trimarans are gathered at St Malo for the first time, one next to the other. For the most part, Route du Rhum – La Banque Postale will be their first race. And their sole objective is to win the Queen of the Transats. Proof of the importance of the Rhum, the number of modifications carried out to these fabulous machines to enlarge them, give them higher performance or simply adapt them to solo sailing.


Thomas Coville, © Th. Martinez/Sea & Co.

Thus, Yann Guichard disposed of boat nine. Gitana 11, winner of the last edition at the hands of Lionel Lemonchois, was lengthened from 60 to 77 feet (18 to 23 metres) and given new floats. Thomas Coville (Sodebo) and Francis Joyon (Idec) added foils to their trimarans of 32 and 29 metres, respectively, to make them even quicker. As for Franck Cammas, he shortened the mast of his Groupama 3 by 5 metres, to quieten this multihull made for the crew. To guide the boat more quickly around the planet, the holder of the Trophée Jules Verne in 48 days, Cammas and his team even introduced a "bicycle winch" grafted into the cockpit for winching while pedalling!

Cammas, Coville, Guichard and Joyon are the four big favourites of the next Route du Rhum. They have access to the four quickest boats of the moment, which are possessors of the greatest records. And the four sailors have shown their talents at multiple facets for a long time. Triple winner of the Transat Jacques Vabre and possessor of the Trophée Jules Verne, Franck Cammas would like at last to obtain a big solo victory. Winner of the Route du Rhum in monohulls in '98, Thomas Coville has, equally, held two Trophée Jules Verne records - with crew and the solo record for the Atlantic North. Francis Joyon, on his part, is quite simply the quickest solo sailor around the world - in 57 days. As for Yann Guichard, he is considered by his peers as one of the better, if not the best, multihull helmsmen of his generation.

The three last competitors cannot claim to impose, as they sail on board multihulls constructed in the '80s. Gilles Lamiré (Challenge Cancale) sets off again in the same 60 foot trimaran that he drove to 11th place in 2006. A 60 footer that was better known as an Orma under the names of Elf Aquitaine and Gitana IX. Servane Escoffier (St Malo 2015), the only woman in this class, will be also the only one to sail on a catamaran, put in the water in 1984, the former Crédit Agricole II of Philippe Jeantot then Club Explorer of Bruno Peyron. Finally, Bertrand Quentin has restored the famous trimaran of Eric Tabarly, Côte d'Or II. A legend amongst the quickest boats of the world. This 9th la Route du Rhum – La Banque Postal truly combines an exceptional group...


Servane Escoffier, © DR.

In French:

Le retour des maxi-multicoques, surnommés les Géants, suscite à la fois curiosité et excitation pour cette neuvième Route du Rhum - La Banque Postale. Un plateau exceptionnel qui réunit tout simplement les bateaux les plus rapides de la planète...

Ils sont taillés pour affronter les Quarantièmes, contourner le cap Horn et tourner autour du globe en des temps records. Ces trimarans de rêve seront alignés à Saint-Malo pour la première fois les uns à côté des autres. Pour la plupart, la Route du Rhum – La Banque Postale sera leur première course. Et leur seul objectif est, bien entendu, de remporter la Reine des Transats. Preuve de l'importance du Rhum, le nombre de modifications apportées à ces fabuleuses machines pour les agrandir, les rendre plus performantes ou tout simplement les adapter au solitaire.

Ainsi, Yann Guichard dispose quasiment d'un bateau neuf. Gitana 11, vainqueur de la dernière édition aux mains de Lionel Lemonchois, a été rallongé de 60 à 77 pieds (18 à 23 mètres) et doté de nouveaux flotteurs. Thomas Coville (Sodebo) et Francis Joyon (Idec) ont ajouté des foils à leurs trimarans de 32 et 29 mètres pour les rendre encore plus rapides. Quant à Franck Cammas, il a raccourci de 5 mètres le mât de son Groupama 3 pour assagir ce multicoque conçu pour l'équipage. Pour maîtriser le bateau le plus rapide autour de la planète, détenteur du Trophée Jules Verne en 48 jours, Cammas et son équipe ont même imaginé un “vélo treuil“ greffé dans le cockpit pour wincher en pédalant !


Franck Cammas, © Yvan ZEDDA.

Cammas, Coville, Guichard et Joyon sont les quatre grands favoris de la prochaine Route du Rhum. Ils disposent des quatre bateaux les plus rapides du moment, détenteurs des plus grands records. Et les quatre marins ont prouvé depuis bien longtemps leurs talents à multiples facettes. Triple vainqueur de la Transat Jacques Vabre et détenteur du Jules Verne, Franck Cammas aimerait enfin décrocher une grande victoire en solitaire. Vainqueur de la Route du Rhum en monocoque en 98, Thomas Coville a également détenu deux records du Trophée Jules Verne en équipage et le record de l'Atlantique Nord en solitaire. Francis Joyon, de son côté, est tout simplement le marin le plus rapide autour du monde en solitaire en 57 jours. Quant à Yann Guichard, il est considéré par ses pairs comme l'un, si ce n'est le meilleur barreur de multicoque de sa génération.

Mais ils devront se méfier des deux outsiders de renom que sont Sidney Gavignet (Oman Air Majan) et Philippe Monnet (nc). Même si en théorie leurs deux trimarans sont moins performants, l'expérience et la fougue de ces deux compétiteurs hors normes obligent à leur accorder un certain crédit. Gavignet s'élancera sur le sistership de Sodebo, mais sans foils. Et Monnet a récupéré l'ex-Castorama d'Ellen MacArthur.

A bord de multicoques construits dans les années 80, les trois derniers concurrents ne peuvent prétendre s'imposer. Gilles Lamiré (Défi Cancale) repart sur le même trimaran 60 pieds qui l'avait conduit à la 11e place en 2006. Un 60 pieds Orma plus connu sous les noms d'Elf Aquitaine et Gitana IX. Servane Escoffier (Saint-Malo 2015), la seule femme de cette catégorie, sera aussi la seule à s'élancer sur un catamaran, mis à l'eau en 1984, l'ex-Crédit Agricole II de Philippe Jeantot puis Club Explorer de Bruno Peyron. Enfin, Bertrand Quentin a le grand mérite d'avoir restauré le célèbre trimaran d'Eric Tabarly Côte d'Or II. Une légende au milieu des bateaux les plus rapides du monde. Cette 9e Route du Rhum – La Banque Postale réunit véritablement un plateau exceptionnel...

La Route du Rhum - La Banque Postale