Wednesday, 2 March 2011
BWR: Central Lechera Asturiana Break Their Mast in the Tasman; Heading for Wellington
Central Lechera Asturiana. Image copyright Central Lechera Asturiana.
by Barcelona World Race media
At between 1815hrs UTC this Tuesday evening the mast of Central Lechera Asturiana broke with half of the spar falling into the water.
Co-skippers Juan Merediz and Fran Palacio are reported to be uninjured and have been successful in recovering the broken half of the spar, the genoa which went in the water and all of the standing rigging is reported to be largely intact.
They have managed to set a jury rig comprising part of their mainsail and a small staysail and were making a speed of around 7 knots towards Farewell Point.
“Fortunately there has not been any injuries of any kind to either of us, both Fran and I are fine.”Merediz confirmed in a phone conversation with his team. “We do not wish to retire, we wish to carry on.”
Central Lechera Asturiana are heading for Wellington which was 290 miles from their reported position. On arrival in the New Zealand capital they will carry out a detailed assessment of the damages with representatives of North Sails and Southern Spars from Auckland.
When the incident happened this evening the IMOCA Open 60 was approximately 160 miles west of Cape Farewell, heading for the Cook Strait and lying in 11th place.
Speaking on live Visio-Conference this morning Merediz had been ruing the extremely light winds which they had encountered through Sunday and part of Monday but today were revelling in fresh breezes, reporting over 30 kts of wind during the live link up and surfing at 22 kts at times.
Merediz and Palacio have told Race HQ in Barcelona that they were making around 15kts of boat speed with around 20-25kts of wind at 140-160 degrees in a heavy crossed sea when the rig gave way.
After breaking their mast off Lisbon on the 2nd of December whilst on the delivery passage from Sanxenxo to Barcelona, they won their three week race to step a replacement rig on time and managed to make the race start on 31st December.
Central Lechera Asturiana made a technical pit-stop Cape Town to repair their hydraulics for their keel ram.
The boat raced in the first edition of the Barcelona World Race with Pachi Rivero and Javier ‘Bubí’ Sanso as Mutua Madrileña and completed the 2004-5 Vendée Globe in third place as Mike Golding’s Ecover 2.
In French:
Central Lechera Asturiana démâte au large de la Nouvelle-Zélande
La direction de course de la Barcelona World Race a été informée par l’équipe de Central Lechera Asturiana, à 18H15 GMT ce mardi 1er mars, que le monocoque de 60 pieds de Juan Merediz et Fran Palacio a démâté au large de la Nouvelle-Zélande, en mer de Tasmanie, par 40°32 S / 168°16 E
Central Lechera Asturiana's wake. Image copyright Central Lechera Asturiana.
Les deux équipiers espagnols ne sont pas blessés et ne sont pas en danger. Cette avarie est survenue alors que Central Lechera Asturiana progressait dans 22/25 nœuds et sur une mer très croisée levée par le passage d’une dépression en mer de Tasmanie. Le mât s’est brisé sur la moitié de sa hauteur. Les co-skippers ont nettoyé le pont, récupéré leur génois et le morceau d’espar brisé.
L’équipage se trouve actuellement à 160 milles du cap de Farewell, à la pointe nord-ouest de l’île du Sud. Juan Merediz, lors d’un échange avec son équipe technique confiait qu’il « progressait à 7 noeuds sous gréement de fortune, sous code 0 et un peu de grand voile, en direction du port de Wellington, distant de 290 milles.
Nous n’avons pas encore décidé d’abandonner la course, l’équipe nous soutient et nous évaluerons les solutions possibles en arrivant à Wellington. »
Quelques heures plus tôt, lors de la vacation officielle de ce midi, Juan Merediz disait apprécier avoir retrouvé du vent après une journée passée dans les calmes : « Hier, nous avons fait 30 milles en 24 heures. Je pense que c’est le record de lenteur sur cette Barcelona World Race. Désormais, on espère uniquement que le vent ne rechute pas, et qu’il se maintienne à 30/35 nœuds. Le bateau va vite, on espère faire un passage rapide du Détroit de Cook. »
Lors du convoyage de leur bateau de Sanxenxo à Barcelone, Central Lechera Asturiana avait déjà démâté le 2 décembre dernier. Une course contre la montre pour équiper leur bateau d’un nouvel espar, l’ancien de Kingfisher, leur avait néanmoins permis de prendre le départ de la deuxième édition de la Barcelona World Race, le 31 décembre 2010.
C’est le troisième bateau qui démâte depuis le départ de la Barcelona World Race. Jean Le Cam et Bruno Garcia ont été contraints à l’abandon suite à un démâtage le 10 janvier. Plus tard, en approche du cap Bonne-Espérance, Foncia, skippé par Michel Desjoyeaux et François Gabart, a perdu sa tête de mât, et pu rejoindre, sous voilure réduite, le port de Cape Town.
Barcelona World Race