Tuesday, 21 September 2010
WOW Cap Istanbul: The Wind Rises
As foreseen, the wind has finally become established from east-southeast. In the area of the island of San Pietro, the fleet has had to tack to pass the point of Sardinia. The wind, which got up quite rapidly, has enabled the sailors to leave helming to the autopilot, and get some rest
Comme prévu, le vent s'est finalement établi au secteur Est à Sud-Est. Au large de l'île de San Pietro, la flotte tire des bords pour doubler la pointe de la Sardaigne. Le vent qui est monté plutôt franchement a permis aux navigateurs de lâcher un peu la barre pour le pilote, s'accordant ainsi un peu de repos
Gildas Morvan. Image copyright Jacques Vapillon/www.jacquesvapillon.com
by Marie Le Berrigaud-Perochon
The thrill of sailing has come back to WOW Cap Istanbul. Smooth surfing of the first night had left its place to a gruelling sail in almost zero wind last night. The wind first came from the southeast at late night - early morning, then shifted to an eastern direction, where the sailors are headed. Even though close-hauled sail in a windward direction can be troublesome, the possibility of using auto-pilot is finally giving them a much needed opportunity to sleep after two nights of wakefulness. Gildas Morvan (Cercle Vert) and Eric Péron (Macif) are sailing at the southern edge of the fleet. Francisco Lobato (Roff Tempo Team) is leading the group coming from the north. Fabien Delahaye's (Port de Caen Ouistreham) attack from this group is notable. As the fleet tries to keep Toro Island (30 miles off) on their port-side, the lights of Sardinia are shining for the sailors far away in the dark.
In French:
Changement d'ambiance sur la WOW Cap Istanbul 2010. Après les longues glissades de la première nuit, les heures attentives de la journée du lundi, le vent s'est enfin levé de secteur Sud-Est avant de virer progressivement à l'Est. La station penchée n'a pas que des inconvénients : l'inconfort relatif des bateaux se compense par la possibilité de pouvoir confier la barre au pilote et de combler le déficit de sommeil des deux derniers jours. Une situation qui devrait profiter à Gildas Morvan (Cercle Vert) et Eric Péron (Macif 2009) qui étaient positionnés les deux plus au Sud de la flotte. Plus au Nord, Francisco Lobato (Roff Tempo Team) mène un groupe compact au sein duquel Fabien Delahaye (Port de Caen Ouistreham) a effectué une remontée remarquable. Toute la flotte s'apprête à faire route sur l'île del Toro située environ &ag rave; une trentaine de milles. Pour l'heure, c'est nuit noire : seules les lumières de la côte de Sardaigne apportent quelques touches de lumière dans un univers d'encre.
WOW Cap Istanbul