Saturday 20 April 2013

Vendée Globe : IMOCA Chooses its Future Boat and Sailing Programme

Groupe Bel. Image copyright Gilles Martin-Raget/Groupe Bel

by Aline Bourgeois

The Skippers and Members of IMOCA met in Paris on Thursday 18 and Friday 19 April 2013 at the IMOCA Annual General Meeting to decide the future direction of their class, and in particular to discuss two major subjects: the design of the future boat and the programme for the years to come.

The technical committee of the class has been working for two years reviewing the different possible architectural designs of the new boat, to comply with several constraints: to reduce the costs, to increase reliability and to allow the boats to stay competitive. The majority decision reached was an integrated solution, with a one-design mast and keel. The other elements of the boat must conform to the rules of stability, speed, length and construction materials. The boats will remain at 60 feet in length, with a bowsprit of 1.8 metres and the one-design keel must meet the specifications that were previously agreed, with particular note to the rule applying to a single piece of forged steel (Inox) for the keel blade.

Neutrogena. Image copyright Boris Herrmann/Neutrogena

This new rule comes into immediate effect for all new boats while the current boats can continue to sail under the 2012 rules, or can decide to comply to the new regulations.

International Programme

The team at OSM (Open Sports Management), responsible for the development and commercialisation of the international class, presented the Race Programme for 2013/2014 announcing plans to take the boats to the United States and Asia. To this end, the IMOCA World Championship will change its format, organised around two Series. One Series will be solo, the culmination of which will be the Vendée Globe and another will be two-handed, finishing with the Barcelona World Race.

A New Board

Alex Thomson and Bernard Stamm finished their terms on the Board, but were re-elected. Dominique Wavre returns to the post of Administrator after a two year break, and Marc Guillemot's appointment as Director completes the new Board of IMOCA. Jean Le Cam, Armel Le Cléac'h, and Vincent Riou also retain their Directorship; Luc Talbourdet continues to be President of the Class.

Luc Talbourdet, President of IMOCA commented, "We've achieved our objectives: we have increased the safety of the boats, have implemented clear rules for the years to come and can now start production on the new boats."

Sir Keith Mills, President of OSM said, "I am really happy about the quality of discussions which we have had over the past two days. We now have the means to develop this class and give it the visibility and resources it deserves."

2013 Programme
August: Fastnet Race
November: Transat Jacques Vabre, from Le Havre (France) to Itajai (Brazil)

2014 Race Programme
Spring: Double-handed Transat
Summer: a 1,000 miles long race
November: Route du Rhum
31 December: Barcelona World Race

Foncia. Image copyright Benoit Stichelbaut/Foncia

In French:

Les skippers et membres de l’IMOCA étaient réunis à Paris jeudi 18 et vendredi 19 avril en assemblée générale annuelle, afin de définir les orientations futures de leur classe autour de deux sujets majeurs : le format du futur bateau et le programme des années à venir.

Le comité technique de la classe travaille depuis deux ans sur les différentes hypothèses architecturales du futur bateau qui doit répondre à plusieurs contraintes : réduire les coûts, rendre les bateaux plus fiables tout en permettant aux bateaux actuels de rester compétitifs. Le choix qui a été adopté à la majorité absolue est une solution intégrant un mât et une quille standardisés. Les autres éléments du bateau devront respecter des règles qui encadrent la stabilité, la puissance, la largeur et les matériaux de construction. La longueur est conservée à 60 pieds avec un bout dehors à 1,8 mètre. La quille standardisée répondra au cahier des charges qui a été préalablement validé, et qui impose notamment un voile d’une seule pièce en acier forgé (Inox).

L’application de cette nouvelle règle est immédiate pour tous les nouveaux bateaux. Les bateaux actuels pourront continuer à naviguer en respectant la règle appliquée en 2012 ou pourront décider de passer à la nouvelle jauge.

Virbac Paprec 3, with Loick Peyron in the foreground. Image copyright Loick Peyron/Virbac Paprec Sailing Team

Programme international
L’équipe d’OSM (Open Sports Management), structure chargée de développer et commercialiser la classe à l’international a présenté le programme de courses 2013/2014 et les orientations futures qui emmèneront les bateaux vers les Etats-Unis et l’Asie. Enfin, le championnat du monde IMOCA change de format. Il sera organisé autour de deux séries de course. Une série en solitaire avec comme point d’orgue le Vendée Globe et une série en double avec comme point d’orgue la Barcelona World Race.

Nouveau bureau
Alex Thomson et Bernard Stamm, dont les mandats se terminaient, ont été réélus au bureau de l’IMOCA. Dominique Wavre retrouve un poste d’administrateur qu’il avait quitté il y a deux ans et Marc Guillemot complète le nouveau Conseil d’Administration de l’IMOCA. Jean Le Cam, Armel Le Cléac’h, Vincent Riou conservent leur poste d’administrateur et Luc Talbourdet celui de Président de la classe.

Ils ont dit :
Luc Talbourdet, Président de l’IMOCA
« Les objectifs ont été atteints. Nous avons augmenté la fiabilité des bateaux. Nous avons maintenant des règles claires pour les années à venir et lancer la construction de nouveaux bateaux. »

Sir Keith Mills, Président d’OSM
« Je suis très heureux de la qualité des échanges qui ont eu lieu durant ces deux jours. Nous avons maintenant les moyens de développer cette classe et de lui donner enfin la visibilité et les moyens qu’elle mérite. »

Bright future for the IMOCA class. Image copyright Maria Muina/Estrella Damm

Programme 2013 :
Août : Fastnet Race
Novembre : Transat Jacques Vabre, entre le Havre et Itajaí (Brésil)

Programme 2014 :
Printemps : une transat en double
Eté : une course de 1000 milles
Novembre : Route du Rhum
31 décembre : Barcelona World Race