Sunday 19 September 2010

Groupama New Caledonia Race: Under Spinnaker along the East Coast




Image copyright patricemorin.com

by Florence Dhie

Already more than 24 hours of racing and the fleet is always welded. From start, salilng in 15-20 knot winds, 14 boats were all before the night, past the Goro lighthouse and Cape N'Dua, in the extreme south of New Caledonia. In the night the wind abated South East, to just under 10 knots, a wind that gently strengthens and should reach more than 15 knots, turning East South East in the next 10 hours.

The hundred sailors are currently sailing in the North East Coast, between Hienghene and the island of Ouvea. Eight boats are side to side, almost in view.

The order of the leaders changes

Leader since the first upwind, "Oysters Dumbéa", the Dufour 44 Perf skippered by Thierry Causer, since the late morning saw his lead reduced.

He now plays cat and mouse with the smallest boat in the fleet. Under asymmetrical spinnaker, Mumm, Young Rocket (9.5m) skipped by Patrick Baldi enjoys a wind off the stern quarter to nibble mile by mile. It is closely followed by Sydney 38 Herve Regimbeau and boat from the Northern Province.

Last night the five boats opted for an edge off, unlike ODM.NC, Reunion Pacific Lagoon Estate Travel and Contact. Theese 3 Young 11, New Zealand's famous yacht, have preferred a shorter route on which the sailors hoped to enjoy the sea breezes.
In the morning the boats had neither lost or gained miles on the head of the race.


Team New Zealand (yellow sails) and others at the start. Supplied image.

Change of tactics

Around 5:30 this morning change of tactics have been made. ODM.NC and Contact estate went to sea, while the bulk of the fleet approached the coast, thus making a group of 8 leading boats.

Currently, only one boat is remaining along the Barrier Reef. It is the crew of the "La Reunion", reached by telephone, who compares the Caledonian nature to Mayotte. For the skipper, Francis Martin, "it is especially great, super long and I expected effects of stronger sites, but as there is less altitude than at Reunion, there are less wind acceleration, which is why we must not stay at the coast." Yet this crew top offset leader persists, staying closer to the Barrier Reef, listed as a World Heritage Site by Unesco.

At the back, the winners of the Young Sailors Trophy, young pupils of Lapérouse High school are just ahead of the Dufour 455 Mont Dore Waters /Géant Casino. Aboard this ship the atmosphere is excellent. Each mile gets them closer to the large Boat Pass, which they should reach in the next 24 hours.

In mid-table, the Kiwis, who despite a bad start are picking up the leaders while the Australians, currently sixth boat of the fleet, are strongly coming back toward the head and displaying the best speed of the bunch.


Start of the race. Image copyright Chantal Lhote.

In French:

Déjà plus de 24 heures de course et la flotte est toujours soudée. Partis sous 15 à 20 nœuds de vent, les 14 bateaux ont tous, avant la nuit, passés le Phare de Goro et le cap N'Dua, à l'extrême Sud de la Nouvelle-Calédonie. Dans la nuit, le vent de Sud Est a molli, pour atteindre un peu moins de 10 nœuds, un vent qui se renforce tout doucement et devrait atteindre plus de 15 nœuds, tournant Est Sud Est, dans les 10 prochaines heures.

La centaine de marins navigue actuellement dans le Nord de la côte Est, entre Hienghène et l'île d'Ouvéa.

8 bateaux sont au coude à coude, quasiment à vue.

En tête, le classement évolue

Leader depuis les premiers bords de près, Les Huîtres de Dumbéa, le Dufour 44 perf de Thierry Causer, voit depuis la fin matinée son avance diminuée.

Sa première place n'est plus acquise. Il joue désormais au chat et à la souris avec le plus petit bateau de la flotte. Sous spi asymétrique, Mumm, le Young Rocket( 9,5m) skippé par Patrick Baldi profite d'un vent 3/4 arrière pour grignoter mille par mille. Il est talonné par le Sydney 38 d'Hervé Regimbeau et le bateau de la province Nord.


Team Australia. Supplied image.

Cette nuit ces 5 bateaux avaient opté pour un bord au large, à la différence de ODM.NC, La Réunion Pacifique Lagon Voyages et Contact Immobilier. Ces 3 Young 11, célèbre voilier néo-Zélandais, ont préféré une route plus courte sur laquelle ces marins espéraient profiter des brises côtières.

Au petit matin ses bateaux avaient ni perdu, ni véritablement gagné des milles sur la tête de la course.

Changement de tactique

Vers 5h30, ce matin des changements de tactiques ont été opérés. ODM.NC et Contact Immobilier sont partis vers le large, tandis que le gros de la flotte s'est rapproché de la côte, opérant ainsi un rapprochement des 8 bateaux de tête.

Actuellement, un seul bateau persiste le long de la barrière de Corail, c'est l'équipage de la Réunion, qui joint par téléphone, compare la nature calédonienne à celle de Mayotte. Pour le skipper, François Martin, "c'est surtout très grand, super long et je m'attendais à des effets de sites plus forts, mais comme il y a moins d'altitude qu'à la Réunion, il y a moins d'accélération de vent, ce pourquoi il ne faut pas rester à la côte." Et pourtant cet équipage en tête du temps compensé persiste au plus près de la barrière de corail inscrite au patrimoine mondiale de l'Unesco.


La Reunion and ODM NC cross tacks. Supplied image.

Derrière l'équipage des Vainqueurs du Trophée des Jeunes marins, les jeunes lycéens de Lapérouse tiennent bon et devancent le Dufour 455 des Eaux du Mont Dore Géant Casino. A bord de ses bateaux l'ambiance est excellente. Chaque mille les rapproche du Grand passage, qu'il pourrait toucher dans les prochaines 24 heures.

En milieu de tableau, les Kiwis, qui malgré un mauvais départ recollent les leaders tandis que les Australiens, actuellement 6ème reviennent très fort affichant la meilleure vitesse du peloton.

Video of the start of the Groupama New Caledonia Race:


Groupama Race